Kalendar IKRAM PJ

21 July 2010

Risalah Mursyid: Kehendak Umat .. Antara Penipuan dan Penyiksaan




Risalah dari Muhammad Badie’ Mursyid Ikhwan Muslimin, 25-06-2010

Dengan nama Allah, selawat dan salam ke atas Rasulullah saw dan orang-orang yang mengikutinya,



Sunnah alam memperingatkan tentang kerosakan dan penyimpangan.

Betapa banyak peradaban yang pada awalnya berkuasa namun akhirnya binasa laksana tanam-tanaman yang sudah dituai, seakan-akan belum pernah tumbuh semalam. Setiap peradaban yang jelas penyimpangan dalam kekuasaannya sehingga terjadi kerosakan dan kehancuran adalah disebabkan mereka menolak dan mengenepikan hidayah Allah.

Hal ini hanya akan berlaku kerana peraturan dan individu telah keluar dari petunjuk Allah, menuruti hawa nafsu, melampaui batas dan menyombongkan diri, serta banyak melakukan kerosakan di muka bumi.

Allah SWT berfirman:

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
“Telah tampak di daratan dan di lautan apa yang dilakukan oleh tangan-tangan mereka, agar mereka merasakan dari sebahagian yang mereka lakukan, agar mereka dapat kembali”. (Ar-Ruum:41).

Pada ketika tangan-tangan manusia menjadi sebab lahirnya kezaliman, penipuan dan kecurangan, maka Allah akan menimpa hukuman ke atas sebahagian perbuatan yang mereka lakukan supaya diharapkan mereka kembali kepada Tuhan mereka dan menahan diri dari melakukan kerosakan, kezaliman dan penipuan.

Berhati-hatilah dari melakukan kata-kata dusta

Kesaksian palsu adalah seseorang yang menjadi saksi tanpa hak. Oleh sebab itu saksi palsu menjadi sebab tumbuhnya benih kebencian dan kedengkian di dalam hati kerana terdapat usaha menghilangkan dan mengabaikan hak-hak rakyat, menindas mereka, menghapuskan prinsip-prinsip keadilan dan keseimbangan.

Sudah tentu seorang yang zalim membantu melakukan penindasan terhadap yang tertindas, memberikan hak kepada seseorang yang tidak memiliki hak, melemahkan sendi-sendi keamanan, memporak perandakan kehidupan bermasyarakat dan menghancurkan asasnya. Justeru terdapat dalam Kitabullah dan sunnah Rasul-Nya kutukan terhadap tindakan tersebut. Allah berfirman:

وَالَّذِينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا
“Dan mereka yang tidak melakukan saksi palsu, dan ketika mereka melewati sesuatu yang sia-sia, maka mereka akan melewatinya dengan ketundukan”. (Al-Furqan: 72).

Allah juga berfirman:

فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ
“Maka jauhilah najis dari berhala-berhala dan jauhilah pula ucapan palsu (dusta). (Al-Hajj:30)

Allah juga berfirman:

وَإِنَّهُمْ لَيَقُولُونَ مُنكَرًا مِّنَ الْقَوْلِ وَزُورًا
“Dan sesungguhnya mereka hanyalah berkata dusta dan palsu”. (Al-Mujadilah:2)

Rasulullah saw juga mengingatkan umatnya dari penipuan, ucapan dusta dan bertindak ke atasnya. Beliau bersabda:

مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِي أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ
“Barangsiapa tidak mampu menjauhi ucapan palsu dan bertindak ke atasnya, maka Allah tidak memerlukan darinya meninggalkan makanan dan minuman” (Bukhari),

عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي بَكْرَةَ عَنْ أَبِيهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَلَا أُنَبِّئُكُمْ بِأَكْبَرِ الْكَبَائِرِ قُلْنَا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ الْإِشْرَاكُ بِاللَّهِ وَعُقُوقُ الْوَالِدَيْنِ وَكَانَ مُتَّكِئًا فَجَلَسَ فَقَالَ أَلَا وَقَوْلُ الزُّورِ وَشَهَادَةُ الزُّورِ أَلَا وَقَوْلُ الزُّورِ وَشَهَادَةُ الزُّورِ فَمَا زَالَ يَقُولُهَا حَتَّى قُلْتُ لَا يَسْكُتُ
Dan Abu Abdul-Rahman bin Abu Bakrah ra dari bapaknya ia berkata: ” Ketika kami berada di sisi Rasulullah saw baginda bersabda: “Mahukah kalian aku beritahu tentang dosa terbesar? Iaitu syirik kepada Allah dan durhaka pada kedua orang tua. Saat itu baginda berbaring kemudian duduk dan ia berkata: Begitu juga dengan ucapan dusta dan saksi palsu, baginda masih terus mengulangnya sehingga kami berkata: Diharapkan baginda menghentikannya dari terus berkata-kata” (Bukhari) .

Ikuti selebihnya di:
http://fikrah-dakwah.blogspot.com/2010/07/risalah-mursyidkehendak-umat-antara.html

No comments:

Post a Comment