Kalendar IKRAM PJ

07 February 2015

Program Qiyam Belia dan Daurah 'Tauhid Sains' Ikram PJ

Dengan izin dan kurnia Allah, program qiyam dan daurah telah diadakan bermula dari Jumaat (6 Februari) malam sehingga Sabtu (7 Februari) tengah hari, dengan dihadiri oleh lebih kurang 40 orang ahli Ikram dan ahli halaqah Ikram Petaling Jaya (Ikram PJ).

Dua program ini adalah antara aktiviti tarbawi yang diadakan secara berkala oleh Ikram PJ, dan kali ini fokus peserta adalah ahli Ikram dan ahli halaqah Ikram di kalangan belia. Qiyam atau mabit bagi ikhwah diadakan di Pejabat Ikram PJ (qiyam untuk akhawat diadakan secara selari di tempat lain). Pengerusi JK Tarbiyah Ikram PJ Al-Ustaz Ahmad Fauzi Asmuin menyampaikan pengisian bertajuk 'Ummah Wasatiyah' yang mengupas tentang ciri-ciri wasatiyah atau kesederhanaan yang dianjurkan oleh Islam.

Penyampaian utama mabit oleh Al-Ustaz Fauzi Asmuin
Dengan fokus kepada bimbingan ruhiyah, pembinaan ukhuwah dan peningkatan ilmu, program mabit diisi dengan sesi ta'aruf, tilawah al-Qur'an dan zikir, tazkirah adab tidur, qiyam, solat Subuh berjamaah, kuliyah kisah sahabat, senaman, sarapan dan diakhiri dengan solat duha.

Kuliyah Tujuh Minit ('Kultum') mengenai kisah sahabat oleh Saudara Afif
Seterusnya pada siang harinya diadakan daurah Tauhid Sains yang disampaikan oleh Al-Ustaz Zainal Abidin. Ustaz mengupas isi kandungan jilid pertama daripada buku 'Kitab Tauhid Diperakui Oleh Sains' yang dikarang oleh Al-Shaikh Dr Abdul Majid Aziz Zindani. Penyampaikan beliau sarat dengan maklumat dan fakta, dan disampaikan dengan kaedah yang sangat menarik. Tidak hairanlah kerana Al-Ustaz Zainal Abidin sendiri pernah mendapat didikan oleh Al-Shaikh Zindani sendiri ketika menuntut di Universiti Al-Iman di Yaman.

Antara hadirin yang hadir dan khusyuk mendengar penyampaian daurah

Al-Ustaz Zainal Abidin menyampaikan kuliahnya

Sedikit penghargaan daripada JK Tarbiyah Ikram Petaling Jaya
Adalah diharapkan agar para peserta mendapat manfaat dan peningkatan diri seperti yang dirancang oleh penganjur, dan agar program-program seperti ini dapat diteruskan pada masa hadapan. Semoga usaha ini mendapat keredaan Allah.

Wakil Media Ikram PJ

No comments:

Post a Comment