Kalendar IKRAM PJ

16 November 2013

Daurah Pengenalan Kepada Ilmu Fiqh

Bagaimanakan perkembangan ilmu fiqh daripada sudut sejarah? Bagaimanakah cara para ulama' mengeluarkan hukum? Apakah perlu kita mengetahui dalil sesuatu hukum? Bolehkan beramal dengan lebih daripada satu mazhab? Apakah sikap kita terhadap perbezaan mazhab?

Ini adalah di antara persoalan-persoalan yang telah terjawab di program Daurah Ikram bertajuk 'Pengenalan Kepada Ilmu Fiqh', yang telah diadakan pada hari Jumaat 15 November 2013, bertempat di pejabat Ikram Petaling Jaya.

Penyampaian daurah diberikan oleh Dr Alizi Alias, seorang pensyarah bidang Usul Fiqh dan Psikologi, yang juga merupakan Pengerusi JK Tarbiyah Ikram Daerah Gombak.

Seramai lebih 100 orang peserta yang terdiri daripada ahli-ahli Ikram dan ahli-ahli usrah Ikram PJ telah menghadiri daurah tersebut. Para peserta nyata tertarik dengan penyampaian yang disampaikan, melalui perbincangan dan pelbagai soalan yang dilontarkan oleh mereka kepada penyampai.

Pihak penganjur mengucapkan terima kasih kepada Dr Alizi dan Ikram Gombak kerana membantu menjayakan daurah ini. Diharapkan agar para peserta memperoleh manfaat ilmu dan kejelasan fikrah melalui daurah ini.






Foto-foto ehsan Dr Normah Abdullah, Akram Safian.

No comments:

Post a Comment