Kalendar IKRAM PJ

08 March 2015

Qiyam Belia Ikram PJ - Di Celah Intaian Cahaya Lilin

Alhamdulillah pada hari Jumaat (6 Mac) dan Sabtu (7 Mac) baru-baru ini, program Qiyam Bulanan Belia Ikram PJ telah dapat dijalankan. Program bermula pada jam 9.45 malam dan berakhir 8.30 pagi keesokan harinya, dengan disertai oleh lebih 20 orang peserta.

Agak malang, sebaik sahaja peserta tiba di Pejabat Ikram PJ di Taman Sri Manja, bekalan elektrik terputus disebabkan kerosakan pada kotak fius. Walau bagaimanapun penganjur meneruskan program walaupun terpaksa bercahayakan nyalaan pelita lilin, dan dengan keadaan dalam pejabat yang agak hangat.

Al-Ustaz Osman dengan kuliahnya 'Al-Taqwa'
Al-Ustaz Muhamad Osman Khusnan menyampaikan satu pengisian bertajuk 'Al-Taqwa' kepada hadirin sebelum para peserta bersiap untuk tidur. Solat malam dilakukan sebelum subuh, manakala setelah solat subuh para peserta membaca zikir al-ma'thurat, mendengar tazkirah pendek (kisah Anas ibn Malik, disampaikan oleh Saudara Hanafiah) dan melakukan senaman ringan. Program diakhiri dengan sarapan bersama dan solat duha.

Bacaan Al-Ma'thurat
Program Qiyam Bulanan ini adalah di antara program tarbawi berkala yang dianjurkan oleh JK Tarbiah Ikram PJ, yang bertujuan untuk membentuk peribadi yang sentiasa rapat jiwanya dengan Tuhan. Semoga Allah memberikan kebaikan kepada para peserta yang hadir, dan memberikan mereka kekuatan jiwa dan cahaya petunjuk dalam menjalani kehidupan. Seumpama cahaya yang menerangi di dalam kegelapan malam.

No comments:

Post a Comment